Будівельний паспорт. Порядок отримання
Що таке будівельний паспорт?
Будівельний паспорт забудови земельної ділянки – це виданий органами архітектури у встановленому порядку документ, яким визначаються вимоги до будівництва та розміщення житлового, дачного чи садового будинку до 500 м2 з кількістю поверхів не більше 2-х, не враховуючи мансарду. Будівельний паспорт може передбачати також вимоги до розташування та будівництва на земельній ділянці господарських будівель – гаражу, майстерні, літньої кухні, бані, котельні, тощо, а також споруд – септику, огорожі, колодязю, замощення і т.і.
Для спрощення розуміння можна сказати, що будівельний паспорт на сьогодні замінює проект будівництва будинку і є однією з підстав для початку законного будівництва. Іншими словами, чинним законодавством не вимагається обов’язкової розробки проекту будівництва для будинків, на які може бути виданий будівельний паспорт. Хоча наявність окремого проекту будівництва є вкрай бажаною.
Отже забудова ділянки на підставі будівельного паспорту можлива якщо:
- площа будинку не перевищує 500 м2;
- кількість поверхів будинку не перевищує 2-х (не враховуючи мансарду).
Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів до яких входять:
- пакет документів, наданий Замовником (дивіться нижче);
- схема забудови земельної ділянки;
- пам’ятка замовнику будівництва.
Як отримати будівельний паспорт?
Для отримання будівельного паспорту необхідно звернутись до місцевого відділу архітектури та надати наступний пакет документів:
- заява про видачу будівельного паспорта;
- правовстановлюючий документ на земельну ділянку (державний акт, договір, свідоцтво і т.і.) з відповідним цільовим призначенням;
- ескізні наміри забудови (по суті графічні матеріали, які включають схему розташування будівель/споруд на земельній ділянці, фасади, плани поверхів будинку, схеми підключення до інженерних мереж тощо.);
- проект будівництва, якщо такий є;
- нотаріально засвідчена згода співвласників земельної ділянки, якщо такі є, на забудову ділянки;
- викопіювання з генерального плану села (селища, міста);
- копія паспорту та ідентифікаційного номера замовника.
Строк розгляду заяви про видачу будівельного паспорта – 10 робочих днів. Будь-які грошові збори за видачу будівельного паспорта відсутні.
Коли можна починати будівельні роботи?
Починати будівельні роботи на земельній ділянці можна після поетапного виконання наступних пунктів:
- Оформлення прав на земельну ділянку з відповідним цільовим призначенням;
- Отримання будівельного паспорту забудови земельної ділянки;
- Подання до органів ДАБІ (Держархбудінспекції) повідомлення про початок виконання будівельних робіт.
Отримання будівельного паспорту підтверджує відповідність запланованого будівництва державним будівельним нормам. В свою чергу, повідомлення про початок будівельних робіт можливо подати тільки після отримання будівельного паспорту, оскільки реквізити останнього зазначаються в тексті повідомлення.
Яка відповідальність за самочинне будівництво?
Самочинне будівництво – це будинок, будівля, споруда, які збудовані, з будь-яким одним з наступних порушень:
- без документу, який дає право виконувати будівельні роботи (в нашому випадку повідомлення про початок будівельних робіт);
- збудовані з істотним порушенням будівельних норм і правил;
- збудовані на земельній ділянці з невідповідним цільовим призначенням.
Крім того, що право власності у особи на самочинне будівництво не виникає, ст. 96 КУпАП також передбачено адміністративну відповідальність, зокрема за виконання будівельних робіт без подання повідомлення про початок виконання зазначених робіт щодо об’єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, а також наведення недостовірних даних у такому повідомленні. Визначено, що такі дії тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот п’ятдесяти до трьохсот п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (4250-5950 грн.).